M’han dit que amb el colesterol no puc menjar gairebé res!

Infermera M Carmen Giménez

Aquesta és, si més no, una de les grans dites que surten d’una consulta en el moment en què a un pacient li diem que té el colesterol elevat.

Com que és un problema de salut molt freqüent dins la nostra població, els consells per part d’altres pacients no es fan esperar. Cadascú fa la seva aportació fent dels mites una realitat que no sempre és la correcta.

Per a dir que es té hipercolesterolèmia (o com es diu popularment colesterol), cal tenir present alguns aspectes com:

Què és el colesterol?

És un component sanguini, necessari per a tots. És una substància cerosa i que sembla greix que es troba a totes les cèl·lules del cos. El nostre cos necessita una quantitat de colesterol per funcionar correctament, però sempre dins d’uns valors adequats. Això vol dir que tots tenim colesterol. Però si en tenim massa, es pot combinar amb altres substàncies de la sang i enganxar-se a les artèries. Això s’anomena PLACA, i pot fer que les artèries on es troba es facin més estretes i fins i tot les pot bloquejar.

Existeixen 2 tipus de colesterol:

HDL significa lipoproteïnes d’alta densitat. Es coneix com a colesterol “bo” perquè transporta el colesterol d’altres parts del cos al fetge, el qual després elimina el colesterol del cos.

LDL significa lipoproteïnes de baixa densitat. Es coneix com a  colesterol “dolent” perquè un nivell elevat de LDL porta a una acumulació de colesterol a les artèries.

Els nivells de colesterol elevats a la sang poden augmentar el risc de malalties cardíaques. Els nivells de colesterol tendeixen a augmentar amb l’edat. L’augment de colesterol no acostuma a produir signes ni símptomes, però pot detectar-se amb un anàlisi de sang. Tenim més probabilitats de tenir un nivell de colesterol alt si afegim antecedents familiars, sobrepès o consum de molts aliments rics en greixos.

Podem controlar els nivells de colesterol fent més exercici i menjant més fruites i verdures.

En aquest post farem referència a l’alimentació, aquest factor que inquieta tant als pacients:

El secret d’una dieta equilibrada es troba en afegir aliments naturals, amb elaboracions senzilles, i restringir-ne els greixos en general. La dieta que més s’apropa a aquestes característiques és la dieta mediterrània.

Si tenim el colesterol alt vol dir que:

  1. Mengem una proporció d’aliments inadequada que satura el nostre sistema digestiu i el fa incapaç d’eliminar-ne el sobrant.
  2. Tenim una condició, probablement heretada, que ens fa difícil l’eliminació del colesterol sobrant, encara que en mengem poc.
  3. Patim les dues anteriors associades (el problema, llavors, és pitjor).

Aquestes situacions afecten el sistema digestiu, les vies biliars i el fetge, com a eliminadors del colesterol; el sistema endocrí i neurovegetatiu, com a reguladors del problema, i el sistema de depuració del teixit conjuntiu. Finalment, les conseqüències les patirà el sistema cardiocirculatori pel dipòsit del colesterol a les capes íntimes arterials.

Tenir el colesterol elevat no vol dir que no es pugui consumir cap aliment que contingui colesterol. És recomanable consumir, com a màxim, 300 mg al dia de colesterol (un ou, per exemple, conté al voltant de 200 mg de colesterol).

En cas de colesterol elevat, la primera mesura consisteix a seguir una dieta lliure de greixos saturats i colesterol (margarines, pastissos, embotits, conserves, carns vermelles amb greixos animals…). Si així no és possible disminuir el colesterol, probablement caldrà recórrer a complements nutricionals que ajudin a reduir-lo: els àcids grassos essencials omega-3 –entre ells, el DHA–, així com el llevat vermell d’arròs, acompanyats sempre d’una dieta rica en fruites, verdures, cereals, llegums i peix, és a dir, amb un baix contingut en greixos saturats.

S’ha de consumir sobretot greix procedent de l’oli d’oliva i augmentar el consum d’aliments rics en antioxidants naturals –aliments vegetals, en general–, ja que aquests antioxidants, sobretot vitamines i minerals, tenen la propietat de reduir o impedir l’oxidació de les partícules grasses i l’acumulació posterior a les parets de les artèries.

També es sap que la fibra que contenen certs aliments (fruites, llegums i algues) té la facultat de captar determinades substàncies a nivell intestinal –per exemple, el colesterol i els greixos– i d’impedir-ne l’absorció. La millor proteïna animal serà la de peix, i, si no és demanar massa, de peixos petits o de platja, ja que és menys probable que estiguin contaminats per metalls pesants.

De totes maneres, les estrelles d’aquesta alimentació són les fibres, i entre elles, la civada –la beguda de civada és un remei excel·lent–, i els antioxidants, com els carotenoides on trobem:

  1. Betacarotenoides: verdures i fruites grogues i taronges i verdures de color verd fosc.
  2. Alfacarotenoides: pastanaga.
  3. Licopè: tomàquet.
  4. Luteïna i zeaxantina: verdures de color verd fosc, bròquil.

Aquesta imatge detalla de manera molt visual dels aliments recomanables, així com els què no ho són tant:

En resum, la dieta que es recomana en un diagnòstic d’hipercolesterolèmia dista molt d’una restricció estricta de tots els aliments. Com acostumem a dir, es pot fer vida gairebé normal, i menjar gairebé de tot, però controlant el consum de certs aliments en qüestió. En realitat, aquesta és la dieta que tothom hauríem de fer per poder dir que fem una alimentació saludable.

Podeu trobar més informació a:

Quant a CAP Guineueta

Centre d'Atenció Primària de l'Institut Català de la Salut (ICS)
Aquesta entrada s'ha publicat en CAP Guineueta, Infermeria, Usuaris i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa el teu comentari!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s