L’osteoporosi a l’Escola de salut per a la gent gran de la Guineueta

  • El passat dia 27 de gener, a l’Escola de salut per a la gent gran que estem portant a terme tots els dimecres a l’Espai Social de Salut Comunitària de la Guineueta, vam treballar el tema de l’osteoporosi:
    què és, per què és un problema, quins són els factors de risc per patir-la i, el més important: què podem fer per prevenir les fractures i per enfortir els nostres ossos.
    IMG_2788
    Vam treballar:

    • Que l’osteoporosi és la descalcificació dels ossos, que provoca que es tornin més fràgils. No fa mal, i la seva principal conseqüència són les fractures, sobretot vertebrals, de canell i, la més complicada, de maluc.
    • Que els factors de risc per patir-les són:
      • Alguns que no podem modificar: ser dona, l’edat, l’herència (si els nostres pares s’han trencat algun òs sense un gran cop, nosaltres tenim més risc que ens passi el mateix), l’historial mèdic (malalties o medicaments) o la menopausa precoç (abans dels 45 anys).
      • Però alguns sobre els quals sí que podem intervenir: la ingesta baixa de calci, el tabac o el consum excessiu d’alcohol, i, especialment, la poca activitat física!
  • Que hi ha molts aliments rics en calci, com són els làctics, evidentment, però també el peix blau, els fruits secs o algunes verdures com els espinacs, les bledes i el bròquil. Els suplements de calci en forma de medicament no serveixen per sí sols, en general, per prevenir fractures; a més, poden tenir altres efectes perjudicials.
    IMG_2786
  • Alguns consells per prevenir les caigudes:
    • el principal, mantenir una bona forma física. Però també;
    • revisar-se la vista;
    • sabates de sola de goma al carrer i tancades pel taló a casa;
    • fer servir bastons o caminadors si calen;
    • assegurar les catifes a terra;
    • tenir la casa en ordre i sense obstacles;
    • il·luminar bé la casa, sobretot passadissos i la tauleta de nit;
    • instal·lar passamans o barres de suport a passadissos, habitació, bany, etc.;
    • revisar medicaments que provoquen marejos o augmenten el risc de caigudes, com les pastilles per dormir.
    • i alguns més!

I, finalment, que el més important per mantenir uns ossos forts, prevenir caigudes i prevenir fractures és l’activitat física: caminar, ballar, tai-chi, natació, etc. Cadascú el que pugui! I també hem vist uns exercicis senzills que podem fer a casa.Captura%20de%20pantalla%20de%202016-02-01%2012_05_36[1]
IMG_2787

Quant a CAP Guineueta

Centre d'Atenció Primària de l'Institut Català de la Salut (ICS)
Aquesta entrada s'ha publicat en CAP Guineueta, Usuaris i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa el teu comentari!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s