El millor tractament és fer activitat física

Quantes hores de televisió veieu al dia?
Quant de temps passeu davant de l’ordinador?
Quants minuts esteu asseguts cada setmana entre la feina i el temps que passeu a casa vostra?
La majoria de nosaltres passem moltes hores asseguts. Estudis científics de prestigi han demostrat que el fet de passar tantes hores assegut de forma habitual (el sedentarisme) provoca un augment de mortalitat per diferents causes i es troba en l’origen de moltes malalties com el càncer de mama, la diabetes mellitus i les malalties cardiovasculars.

El dia 6 d’abril és el Dia Mundial de l’Activitat Física.
L’Agència de Salut Pública de Catalunya ha editat aquest vídeo per recordar-nos la necessitat de mantenir-nos actius:

 

Aprofitem aquest fet per fer un repàs dels beneficis de l’activitat física per a la nostra salut.


Què entenem per activitat física?

L’activitat física (AF) suposa la mobilització del nostre sistema musculoesquelètic provocant una despesa energètica en el nostre organisme. Segons les recomenacions fetes per la Organització Mundial de la Salut (OMS) al 2010, els nivells d’AF mínims per edat serien els següents:

Definitivo EF

L’activitat física no és sinònim de fer exercici físic (EF). L’exercici físic suposa una activitat regular i regulada que té com a objectiu millorar algun dels aspectes de la nostra aptitut física. L’AF inclou l’EF però també d’altres activitats que suposen moviment que podem fer a casa o a la feina de forma irregular (pujar i baixar escales, treballar a l’hort, fer les feines de casa, anar caminant a la feina,…)

Quines són les millors activitats a fer?

Segons l’edat, les recomanacions varien. En general en el cas dels adults es recomanen activitats fàcils de dur a terme. Exemples que podrien ser inclosos en el dia a dia serien jugar amb els nens, aparcar el cotxe una mica més lluny de la feina per haver d’anar-hi caminant, ballar o sortir a passejar o a buscar bolets.

En el cas dels nens i els joves es recomana una activitat física moderada/intensa del tipus córrer, saltar, anar en bici o pujar escales d’una durada d’uns 60 minuts al dia.  En aquest cas és important adquirir l’hàbit perquè suposarà una inversió present i futura en la seva salut.
En la franja d’edat superior als 65 anys es recomanen activitats del tipus ballar, tai-xi, jugar amb els nens o treballar a l’hort entre d’altres.

Quin és el repte que ens proposem en aquest dia mundial?

El missatge de la OMS que recull l’Agència de Salut Pública és:
‘Acumula 30minuts d’activitat física al dia’.
Per assolir aquest repte la Generalitat de Catalunya impulsa, per cinquè any consecutiu, una campanya per facilitar l’organització d’esdeveniments que suposin la realització d’una activitat física. Si teniu alguna idea i voleu participar, només heu de registrar l’activitat.
Les activitats poden ser de tot tipus: passejades, pujar escales, balls, activitats aquàtiques, jocs…Tan sols cal tenir una idea i convèncer la gent del teu entorn per fer-la plegats.

En molts casos, el tractament de les vostres malalties inclourà fer activitat física per davant de prendre fàrmacs.
Aquest Dia Mundial és una nova oportunitat per prendre consciència del fet que cal introduir l’activitat física en les nostres rutines diàries.
És una inversió en salut.

Més informació:

Aquests són alguns dels CAPs que faran tallers o activitats físiques amb motiu d’aquest dia:

 

 

Quant a CAP Guineueta

Centre d'Atenció Primària de l'Institut Català de la Salut (ICS)
Aquesta entrada s'ha publicat en Infermeria, Medicina Familia i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a El millor tractament és fer activitat física

  1. María José ha dit:

    Massa hores sedentaries! Crec que els beneficis de l activitat física son molt importants. Son uns habits que s haurien de crear a la infancia i intentar mantenir. Crec que seria interessant que les activitats que es desenvolupen pel díamundial es puguessin fer periodicament. Gracies per l article!

    • CAP Guineueta ha dit:

      Totalment d’acord, MJose:

      sovint ens passa que, tot i el desig, la manca d’hàbit fa que no desenvolupem activitat física de forma habitual.
      Com tantes coses, és important que els nens ho adquireixin com una part del seu quotidià desde ben petits.
      Però sempre hi som a temps de fer exercici.

      Moltes gràcies per la teva entrada

Deixa el teu comentari!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s