Ús de les noves tecnologies per controlar els pacients amb malalties cròniques: Telèmac

L’Àmbit d’Atenció Primària Barcelona Ciutat de l’Institut Català de la Salut ha engegat una iniciativa per millorar la cura dels pacients amb malalties cròniques fent servir aparells que permeten la telemonitorització a domicili. El projecte Telèmac ha estat presentat a la darrera edició del Mobile World Congress a Barcelona.

Us deixem el vídeo realitzat per l’ICS perquè us feu una idea d’aquesta iniciativa.

El CAP Guineueta participa en aquest projecte des de juny del 2013 conjuntament amb d’altres CAPs.
Avui entrevistem la Dra. Carla Ventosa i la infermera Cristina González coordinadores del Telèmac al nostre centre.
En què consisteix el Telèmac?

C. Ventosa: Telèmac és un projecte que fa servir les noves tecnologies i les aplica al món de la salut. Es basa en monitoritzar pacients que tenen Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica (MPOC) i/o Insuficiència Cardíaca (IC) juntament amb altres problemes de salut. Aquesta monitorització es realitza mitjançant diferents dispositius: una tauleta, tensiòmetre, pulsioxímetre, bàscula i/o glucòmetre segons la patologia de cada pacient. Les biomesures preses amb els dispositius es transmeten a la tauleta i així el metge i la infermera els poden veure des del CAP i avisar el pacient si ho creuen necessari.
La finalitat de l’estudi és poder-nos avançar a descompensacions per així evitar empitjoraments i la necessitat d’un ingrés hospitalari.

Quina és la feina que han de fer els professionals del CAP Guineueta dins d’aquest projecte?

Infermera C.González: Els professionals sanitaris del CAP Guineueta podem revisar les dades que ens han transmès els pacients sense necessitat d’anar al domicili, i  trucar-los en cas que hi hagi una alteració significativa. D’aquesta manera podem indicar canvis de dieta, de medicació, aconsellar al pacient que vingui al centre o desplaçar-nos nosaltres mateixos al domicili per visitar el pacient.

Supleix el Telèmac l’atenció que aquests pacients reben habitualment?

C. Ventosa: En cap cas Telèmac supleix l’atenció que cada pacient rep i rebia habitualment. De fet, dins el projecte, també hi ha un grup control que rep el seguiment habitual. Així podrem avaluar si fent servir els dispositius electrònics, els pacients pateixen menys descompensacions comparant-los amb el grup control.

Quina durada té aquest projecte?

C. González: El projecte dura un any des que el pacient ha entrat dins el grup intervenció. Els primers pacients que van entrar a l’estudi acabaran el juny de 2014 i els darrers, l’octubre de 2014.

Quines dificultats heu trobat en la implantació d’aquest projecte?

C,González: Com tot canvi o novetat, a l’inici hi ha hagut alguns dubtes sobre la seva aplicabilitat i la sobrecàrrega de feina per al personal sanitari.
Pel que fa als pacients hi ha hagut dificultats inicials per començar a utilitzar les noves tecnologies o negatives a participar en l’estudi per por a l’ús de les noves tecnologies. Cal tenir en compte que la majoria de pacients inclosos tenen més de 70 anys.
Però gràcies a la bona voluntat de participar, al personal que els ha format, i sobretot a la paciència i les ganes de familiars i cuidadors, molts pacients han volgut col·laborar. Fins ara hem percebut que estan satisfets i molts han guanyat autonomia (en conèixer millor quan es poden descompensar). També hem pogut veure de forma bilateral que la comunicació entre pacient-personal sanitari ha millorat en els casos dels pacients que intervenen en l’estudi.

Penseu que és una iniciativa útil per la població del nostre centre?

C. Ventosa: Sí, ja que hi ha població molt envellida i molta prevalença d’IC i MPOC. Alhora també creiem que ha de fomentar el coneixement de la malaltia, l’autonomia i l’autocura.

Creieu que té sentit reproduir aquest projecte en altres centres?

C Ventosa i Infermera C.González: De moment encara hem de veure els resultats de l’estudi, tot i que nosaltres som positives i creiem que els resultats seran satisfactoris. Aleshores sí que es podria aplicar en altres àmbits. Potser els àmbits rurals, on hi ha grans distàncies entre el centre de salut i els domicilis, cert aïllament, i població envellida amb molta patologia crònica, serien llocs ideals per reproduir-lo.

Més informació:

El projecte Telèmac ha guanya el Premi Nous models de negoci  als Premis de Barcelona Digital en la convocatòria 2014.

Quant a CAP Guineueta

Centre d'Atenció Primària de l'Institut Català de la Salut (ICS)
Aquesta entrada s'ha publicat en CAP Guineueta, Usuaris i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Ús de les noves tecnologies per controlar els pacients amb malalties cròniques: Telèmac

  1. María José ha dit:

    Quina bona aplicació deles noves tecnologies! Esperem que ens informeu també dels resultats del projecte!

    • CAP Guineueta ha dit:

      Sí,
      és tracta d’una gran iniciativa que esperem que tingui continuïtat.
      Actualment encara no hem acabat el període de seguiment dels pacients inclosos a l’estudi.
      De seguida que tinguem dades i oponions dels pacients, us ho explicarem.

      Moltes gràcies pel teu comentari

  2. Retroenllaç: El Telèmac participa al Mobile World Congress per segon any consecutiu | Informació dels CAP de Barcelona ciutat

Deixa el teu comentari!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s