15 Març: Dia Internacional del Son

Sueña el rey que es rey, y vive
con este engaño mandando,
disponiendo y gobernando;
y este aplauso que recibe
prestado, en el viento escribe,…

El sueño de Jacob, Ribera

Sueña el rico en su riqueza

que más cuidados le ofrece;

sueña el pobre que padece
su miseria y su pobreza;
sueña el que a medrar empieza,
sueña el que afana y pretende,
sueña el que agravia y ofende;
y en el mundo, en conclusión,
todos sueñan lo que son,
aunque ninguno lo entiende.

El son potser no és toda la vida, però sí que l’hi dediquem aproximadament un terç de la nostra existència. I és molt important no només dormir, sinó també dormir bé, perquè afecta de manera directa el nostre benestar físic i mental.

La necessitat de son varia segons les persones i també al llarg de la vida. Així, un nadó pot arribar a dormir fins a 20 hores al dia, un adolescent 9h, un adult entre 7 i 8h, i a mesura que ens fem grans ja necessitem menys hores de son, no sent estrany que un ancià en tingui prou amb 5h.

Existeixen molts trastorns que poden afectar el son, entre ells i com a més freqüents tenim l’insomni, la síndrome d’apnea nocturna del son i la síndrome de les cames inquietes. Tots ells provoquen una pèrdua de la qualitat del son que pot ocasionar nombrosos problemes de salut, des de falta d’atenció, irritabilitat i disminució de la concentració que provoca la privació de son, fins a problemes cardiovasculars que provoca la falta d’oxigenació cerebral en el cas de la síndrome de les apnees.

Des que ens adormim fins que ens despertem, el son passa per diverses fases que es van repetint, algunes més profundes, amb una funció reparadora,  i d’altres de son superficial, en les quals esdevenen els somnis. Cal tenir en compte que les pastilles que s’utilitzen per dormir, malgrat que sí que ajuden a conciliar el son, poden alterar aquestes fases  i produir un descans de mala qualitat. A més, en gent gran, aquests fàrmacs poden disminuir els reflexes, augmentant el risc de caigudes.

Alguns consells per ajudar a conciliar i mantenir el son són:

– Anar a dormir quan es tingui son, adaptant el temps de permanència al llit a les necessitats reals de descans, i intentar mantenir un horari regular de son-vigília.

– Evitar dormir durant el dia, així com les migdiades llargues.

– Evitar o reduir les substàncies estimulants (cafè, te, tabac, etc..), especialment les hores prèvies a anar a dormir.

– Intentar que el sopar sigui lleuger i almenys dues hores abans d’anar al llit.

Trobareu més informació a : Full d’informació de la CAMFiC sobre insomni

Quant a CAP Guineueta

Centre d'Atenció Primària de l'Institut Català de la Salut (ICS)
Aquesta entrada s'ha publicat en Medicina Familia i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa el teu comentari!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s